Kázeň z evanjelických Služieb Božích v Bratislave (NK)
Modlitba: Bože, daroval si nám ďalší – nový čas života.
Požehnal si nám všetko, čo pre život potrebujeme.
Ďakujeme Ti za všetko toto dobro!
Poskytuješ nám všetko, čo potrebujeme v našom každodennom žití,
dávaš nám toho oveľa viac a my sa z toho smieme tešiť.
Prosíme Ťa, aby sme si to všetko vážili,
aby sme Tvoje dary používali na dobro.
Prosíme Ťa za tých, ktorým sa nedarí, ktorí žijú v rozbitých vzťahoch,
obavách a pre nás v nepredstaviteľných situáciách a okolnostiach.
Na svete je veľa zla.
Daj nám silu, aby sme sa dobrým premáhali zlé.
Daj nám toľko dôvery,
aby sme sa pokúšali o dobro s plnou dôverou v Teba.
Požehnaj svojmu slovu medzi nami. Amen.
1. Tesalonickým 5, 21: „Všetko skúmajte, dobrého sa držte!“
Milí bratia, milé sestry!
Jestvuje viacero textových aj filmových verzií rozprávky o Popoluške či Popoluši. V jednej z nich táto odstrkávaná dievčina musí vyzbierať šošovicu z popola a až potom môže ísť na bál do zámku. S prácou Popoluške pomáhajú holúbky. Ona sa z toho teší a káže im šošovicu preskúmať a prebrať. Jej dobré zrnká majú holúbky dať do hrnca, zlé do hrvoľa.
Kritické preskúmanie dobrého od zlého pripomína aj biblický verš z 1. listu Tesalonickým 5, 21: „Všetko skúmajte, dobrého sa držte!“ Ekumenické pracovné spoločenstvo pre čítanie Biblie ho vybralo ako biblické heslo pre rok 2025. Možno aj preto, že si potrebujeme klásť kritické otázky vo vzťahu k dianiu vo svete i nášmu zmýšľaniu a počínaniu.
V rozprávkach je to jednoduché: v nich víťazí dobro. Z darovaného lieskového orieška dostane Popoluška krásne šaty a v nich sa odoberie do zámku. V rozprávkach vystupujú dobrí a zlí ľudia. Aj dieťa ich dokáže jednoducho – bez problémov rozlíšiť.
Omnoho komplikovanejšie je rozlíšiť, čo je dobré a čo nie, pre náš život, pre tento svet. Spomeňme si na niekoľko ostatných rokov a je zrejmé, že rozlíšiť dobro a zlo vo svete nie je také jednoduché. Udalosti ako migračná kríza, pandémia či toho času zúriace vojny ešte výraznejšie rozdelili svet i našu spoločnosť. Rozkol je viditeľný. Veci nie sú čierno-biele. Dobro a zlo málokedy jestvujú úplne oddelene od seba. „Dobro“ vo svojej najčistejšej podobe je v našom svete vzácne ako rýdze zlato.
Chceme konať správne veci, no predsa robíme chyby. Nie ľahké priznať si, že to, čo sme pokladali za dobré a správne, sa môže stať zlým, ak to budeme presadzovať pre všetkých.
Ktoré riešenie je správne? Zabezpečiť mier rokovaniami? Či vyššími dodávkami zbraní? Aké imigračné zákony prijať? Majú byť dobré pre domáce obyvateľstvo? Alebo dobré pre tých, ktorí opúšťajú svoje krajiny?
Jeden mladý muž sa spýtal Pána Ježiša (Matúš 19, 16): „Dobrý Majstre, čo dobrého robiť, aby som dosiahol večný život?“ Ježiš mu odpovedal: „Jeden je dobrý, Boh.“ (Matúš 19, 17) V priebehu rozhovoru (Matúš 19, 16 – 26) sa ukázalo, že pre nás ľudí je nemožné byť skutočne dobrými a dokonalými.
Prečo teda také biblické heslo na tento rok?: „Všetko skúmajte, dobrého sa držte!“ Pretože chceme, aby sa nám darilo. Tiež, aby veci boli dobré. Chceme dobrý život, dobrú spoločnosť, dobrú budúcnosť. I do nového roku 2025 si prajeme: „Všetko dobré!“
„Jeden je dobrý“, hovorí Ježiš o Bohu. Keď Pán Boh stvoril svet, v 1. Mojžišovej 1, 31 čítame: „A Boh videl všetko, čo učinil, a hľa, bolo to veľmi dobré.“
Svet, ktorý stvoril Boh, je dobrý: čisté rieky, veľké moria, úrodná zem, vysoké hory a hlboké údolia, tisíce živočíšnych druhov a mnoho rôznych ľudí. Nádherná hviezdna obloha, planéty, zákony vesmíru. A predsa náš svet vnímame aj ako zlý. Prichádzajú choroby, epidémie, konflikty a vojny, katastrofy.
Ako je možné, že na svete existuje zlo a zlo? Biblia hovorí (1. Mojžišovej 3. kap.), že zlo sa rozmohlo, keď ľudia sami – bez Boha chceli vedieť, rozhodovať, čo je dobré a čo zlé. Chceli rozdeliť svet na dobrý a zlý, no tým sa rozhodli proti Bohu. Tento dávny príbeh sa opakuje znova a znova aj v našom žití.
Biblické heslo na tento rok: „Všetko skúmajte, dobrého sa držte!“ by sme pochopili nesprávne, keby sme si mysleli: my sa správame dobre – to my sme tí dobrí.
Božie slovo hovorí: „Jeden je dobrý, Boh.“ V novom roku budeme konať dobré – správne veci, keď sa zladíme, zosúladíme s Bohom. – Keď sa v pokore budeme pýtať, či „perly, ktoré sme nazbierali“, majú skutočnú hodnotu. Keď budeme mať oči a srdce otvorené pre tú jedinú vzácnu perlu, ktorou je náš Boh a Spasiteľ Ježiš Kristus.
„Všetko skúmajte, dobrého sa držte!“
V novozmluvnej gréčtine „skúmať“ znamená podrobiť skúške, pozrieť sa na tú-ktorú skutočnosť a vytvoriť si overiteľný názor, či to je dobré alebo zlé.
Na čo sa vzťahuje toto skúmanie? Iba na prorockú reč, o ktorej sa v 1Tes 5. kap. píše krátko predtým? (Vo v. 20). Odpoveď nám pomôže nájsť kontext: 20 „Proroctvami nepohŕdajte! 21 Všetko skúmajte, dobrého sa držte! 22 Všetkého zlého sa vystríhajte! 23 A sám Boh pokoja nech pomáha cirkvi viesť dobrý život, ktorý sa páči Bohu, aby bola pri príchode súdu bez poškvrny na duchu, duši i tele.
24 Verný je Ten, ktorý vás povoláva; On to urobí.
Skúmanie, ku ktorému nás biblické heslo vyzýva, sa teda vzťahuje na všetko, čo je rozhodujúce pre dobrý život, ktorý bude preskúmaný pri Kristovom druhom príchode. Ide o celého človeka, o všetko, čo nás určuje duchovne, duševne i telesne.
Kto má právomoc skúmať? Pavel to zveruje celej cirkvi. Rozlišovanie medzi dobrom a zlom a držanie sa toho, čo je v Božích očiach dobré, zostáva dôležitou úlohou kresťanskej cirkvi. Každý z nás je zodpovedný za to, aby – keď nás Kristus oslobodil k slobode – sme sa nedali znovu zapriahnuť do jarma otroctva! (Por. Galatským 5, 1)
Za biblickým heslom: „Všetko skúmajte, dobrého sa držte!“ je želanie otvorenej cirkvi, snažiacej sa o porozumenie. Nie však je za nimi ľahostajnosť, mienka, že všetko je možné. Naopak, tieto slová nás vyzývajú, aby sme venovali pozornosť tomu čo sa vo svete deje. Premýšľali o tom, zorientovali sa. Všetko skúmali a držali sa toho, čo je dobré!
Keď ide o otázku, čo je „dobré“, je pre apoštola Pavla obzvlášť dôležité jedno kritérium – a to zostať pevný vo viere v Pána Ježiša Krista a v nádeji na Jeho návrat v sláve. Je dobré, aby sme ako cirkev zostali pevne zakorenení v tejto viere a s touto perspektívou obstáli v skúškach času.
Ešte pred objavením Ameriky Krištofom Columbom, žilo v 8. – 12. storočí v strednom a južnom Mexiku indiánske obyvateľstvo – umelci a vedci zvaní Toltékovia. Príznačné pre nich bolo skúmanie a uchovávanie duchovného poznania, ktoré prechádzalo z generácie na generáciu. Ono duchovné poznanie sa dá zhrnúť do 4 téz či dohôd. 1) Tou prvou je: Nehrešiť slovom. Slovo je mocný nástroj, ktorý máme. V liste Jakuba (3, 5b) o jazyku čítame: „Ajhľa, aký malý oheň a akú veľkú horu zapáli!“ Zneužívanie slova mení život na peklo. Naopak čistotou slova vytvárame krásu, prejavujeme lásku, zažívame kus neba na zemi. Nehrešiť slovom značí úsilie, aby naše slová pomáhali, podporili klesajúcich, posilňovali, povzbudzovali, pohladili na duši, viedli k poznaniu krásy a lásky – čiže k poznaniu Boha, ktorý je stelesnením dobra a lásky.
2) Druhá dohoda znie: Neberte si nič osobne. Korešponduje s tým, čo čítame v biblickej knihe Prísloví (24, 29): „Nehovor: Ako mne spravil on, tak ja spravím jemu; odplatím každému podľa toho, čo vykonal.“
3) Tretia dohoda znie: Nevytvárajte si nijaké domnienky. Máme k sklon vytvárať si domnienky a uveriť, že sú pravdivé. Vezmeme ich osobne a z ničoho sa vyvinie dráma. V liste Rímskym 12, 18 čítame: „Ak je možné, a závisí to od vás, žite v pokoji so všetkými ľuďmi.“
4) Štvrtá dohoda znie: Vždy robte všetko, ako najlepšie dokážete. V liste Kolosenským 3, 23 Sväté písmo hovorí: „Čokoľvek robíte, robte z tej duše ako Pánovi, a nie ako ľuďom.“
Múdrosť dávnych Toltékov je svojím obsahom blízka posolstvu Biblie. Na konkrétnych príkladoch ukazuje, čo je to dobré, čoho sa máme držať, ako zlepšiť naše vzťahy s ľuďmi, ktorými sme obklopení. To pomáha pripraviť pôdu pre zvestovanie evanjelia – dobrej správy o spasení v Ježišovi Kristovi. Evanjelium prináša vieru a pre posilnenie viery sa v cirkevnom zbore dá veľa urobiť. Viera je dobrým, povzbudzujúcim spôsobom života pre pohľad do budúcnosti, aj do nového roka 2025. Pretože viera v Krista a nádej na večnosť s Ním nám hovorí, že koniec je dobrý.
Dobrý a Pánom požehnaný nový rok!
Všetko skúmajme, dobrého sa držme! Amen.
S použitím myšlienok Friederike Knittelovej, Christiana Eliasa, Rieke C. Harmsena a Jiřího Bauera:
Martin Šefranko, evanjelický a. v. farár
Modlitba:
Pane, chválime Ťa.
Ty si Slnko, ktoré vychádza a zapadá.
Ty si začiatok a koniec času.
Počítame roky,
ktorými prechádzame,
avšak nevieme,
ako dlho ešte budeme môcť pokračovať.
Preto sa zastavujeme.
Hľadáme Ťa v novom roku,
ktorý si nám dnes daroval,
pre našu budúcnosť.
Ešte má len niekoľko hodín,
je nepopísaný ako biela stránka.
Ešte nevieme, kadiaľ povedú cesty,
ktorých obrysy budú zjavné na konci roka.
Sami však zanecháme stopy,
na ktoré sa potom budeme dívať
s úžasom, vďačnosťou a možno aj smútkom.
Akí budeme, keď sa budeme ohliadať späť
na to, čo dnes leží pred nami?
Spomenieme si na hodiny, minúty a sekundy,
ktoré sme zbytočne premrhali
a nevyužili na lásku, zmierenie a šťastie?
Ty sám nás môžeš viesť,
ak Ťa budeme nasledovať,
do cieľa, ktorý chceš, aby sme dosiali.
Ty nám môžeš darovať silu,
trpezlivosť a vytrvalosť,
ktoré budeme potrebovať
nanovo každý deň.
Buď naším sprievodcom v novom roku,
pamätaj na našu malú vieru.
Ty ju môžeš posilniť, podporiť a niesť,
aby sme mohli žiť s ňou a s Tebou!
Zdroj: Gebete für die Gemeinde (zost. Fridolf Heydenreich, Berlín, 1981)