„Kráľ kraľujúcich a Pán panujúcich, On jediný má nesmrteľnosť.
Jemu česť a večná moc.“

1. Timoteovi 6, 15 – 16

Zdieľať

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Vytlačiť

Výzbroj a posila v boji

Kázeň z evanjelických Služieb Božích v Bratislave (Lamač/NK)

Efezským 6, 10 – 18: 10 Napokon posilňujte sa v Pánovi a v moci Jeho sily. 11 Oblečte sa do celej výzbroje Božej, aby ste mohli obstáť proti úkladom diabla. 12 Veď náš boj nie je proti krvi a telu, ale proti kniežatstvám a mocnostiam, proti pánom sveta tejto temnosti, proti zlým duchom v nebesiach. 13 Preto vezmite na seba celú výzbroj Božiu, aby ste mohli odolať v zlý deň, všetko prekonať a obstáť. 14 Stojte teda: bedrá si opášte pravdou, oblečte si pancier spravodlivosti 15 a obujte si pohotovosť k evanjeliu pokoja. 16 Nadovšetko vezmite si štít viery, aby ste ním mohli uhasiť všetky ohnivé šípy tohto nešľachetníka. 17 Vezmite si aj prilbu spasenia a meč Ducha, ktorým je slovo Božie. 18 V každom čase všetkých modlitieb a prosieb modlievajte sa v duchu; dbajte pritom vytrvalo a proste za všetkých svätých.

Milí bratia a milé sestry!

Keby sa vás niekto opýtal: „Po čom najviac túžite?“ – z nejedných úst by zaznelo prianie po pokojnom živote uprostred svojich drahých. Pokoj a stabilita je to, čo si želá veľa ľudí a zrejme aj väčšina z nás. Božie slovo (Filipským 4, 7) nám zasľubuje pokoj, ktorý prevyšuje každý rozum. Nie je to však pokoj v ústraní, kde nás nič neruší. Boží pokoj je pokojom uprostred boja. Ako kresťania žijeme vo vojne. V zvláštnej vojne, v ktorej sa nedá získať ani zemepisné územie, ani dobyť lokalita výhodná pre ťažbu vzácnych surovín. Nedá sa získať nič z toho, o čo zvyčajne vedú vojnu medzi sebou národy.

Vo vojne, v ktorej sa nachádzame my kresťania, ide o viac. O nás samých. O náš večný život v Božej blízkosti alebo o trvalé odlúčenie od Boha – o večné zahynutie.

Považujeme sa za obyčajných ľudí. No nie je to tak. Nie sme obyčajní, ale jedineční a zvádza sa o nás boj. Kto by sa nazdával, že ide o prehnané tvrdenie, tomu je dobré pripomenúť slová istého učenca. Ten výstižne podotkol, že čo sa diabla týka, stále upadáme do dvoch omylov:

  1. že diabla neberieme vážne,

  2. že ho berieme až príliš vážne.

Mohli by sme diskutovať o tom, ako ten – ktorý z nás berie diabla. Zásadné a isté však je, že všetkých, ktorí žijú s Kristom, berie veľmi vážne diabol. Škodiť Kristovej veci, byť na ujmu Ježišovým vyznávačom, je jeho prvoradou snahou. Chce nás odviesť od Krista, pokúša nás. Na každého má pripravenú inú taktiku. Na slabších vo viere mu stačí, aby ich primäl zostať dlhšie sedieť pred obrazovkou televízora či počítača, a tým im vzal čas pre upevňovanie vzťahu s Bohom.

Diabol využíva aj prirodzené ľudské potreby – ako jedenie, pitie, pohlavnosť a pôsobí, že nie oni slúžia nám, ale my sa stávame ich otrokmi. Diabol je rafinovaný protivník. Pôsobí nenápadne. Upriami nás na dobro a službu, ktorú konáme a spôsobí, aby sme si z nich začali robiť zásluhy, čo len v duchu. Alebo zastrie človeku zrak, aby nevidel svoje chybné počínanie. Alebo ho vedie k tomu, aby sa zaoberal viac druhými ľuďmi, ako Kristom – Ježišovými plánmi.

Kto sa usiluje žiť s Kristom, je naozaj vo vojne. Žiť s Kristom neznamená zmeniť svetonázor, ale vstúpiť do boja.

Môžeme v ňom obstáť? Ak áno, ako?

Veľkou témou súčasnosti je hľadanie nových energetických zdrojov. Ako ich získať, kde ich nájsť, ak máme prosperovať. Radostným posolstvom Biblie je, že máme energetické zdroje, že jestvuje moc, s ktorou môžeme obstáť aj proti najväčším diablovým zákernostiam. Božie slovo nás potešuje i povzbudzuje, že stabilita uprostred boja je možná.

Aká je to moc?

Aké sú to prostriedky, s ktorými môžeme v boji so zlým obstáť? – Písmo sväté hovorí o posilňovaní sa v Pánovi a moci Jeho sily. Kto je silný v spojení s Kristom, v tom prebýva veľká Božia moc – i keby bol len mladým človekom či slabnúcim starcom. Naša nádej spočíva v tom, že nebojujeme z vlastných síl, ale z víťazstva, ktoré už je vybojované smrťou a slávnym vzkriesením Ježiša Krista.

Diabol má moc pokúšať nás, nie však donútiť nás konať zlo. Podobá sa psovi na reťazi, ktorý nás môže pohrýzť len vtedy, keď prichádzame k nemu do nebezpečnej blízkosti. Je ako rozzúrená medvedica, ktorá útočí po tom, čo ju už zasiahla smrteľná strela. Proti tomuto útoku nemusíme byť bezmocní. Pán Boh nám dal výzbroj. Je na nás, či ju celú používame. Diabol zákerne vyhľadáva naše slabé, nechránené miesta.

K Božej výzbroji patrí opasok pravdy. Protivník sa snaží prekrútiť ju (Ján 8, 44). Zasieva nám do sŕdc pochybnosti. Napr. o tom, či je Pán Boh schopný a mocný konať aj dnes. Alebo či ma Boh nanovo prijme, keď som v niečom zlyhal. Diabol chce, aby sme pochybovali o základnej pravde, že Pán Boh nás v Kristovi prijal za svoje deti. Ako napísal Bengt Pleijel, satan chce, aby sme radšej ľutovali sami seba, než aby sme ľutovali náš hriech. Chce nám zabrániť, aby sme sa nedívali na Pána Ježiša. Božie slovo svedčí, že Pán Boh nás v Kristovi prijal (por. 2. Korintským 5, 19; Rímskym 15, 7). Snaha zlého spochybniť nám túto istotu, nič nemení na jej pravdivosti.

K výzbroji, ktorú nám Boh daroval, patrí aj pancier spravodlivosti. Božej spravodlivosti. Keď sa spoliehame na vlastnú spravodlivosť, dobro a šikovnosť, vytvárame nechránený priestor, ktorý ten zlý obsadí zlými myšlienkami a sebeckými túžbami. To dobré, čo hýbe naším srdcom, treba chrániť.

Pán nám dáva aj topánky ochoty. Pohotovosť zvestovať evanjelium ďalším ľuďom. Zlý nás zvádza k lenivosti, aby sme boli bez záujmu o druhých, aby sa nám všetko javilo priťažké a ako cirkev sme sa starali iba o seba, o vlastnú sebazáchovu.

Ďalšou časťou výzbroje je štít viery. V praxi to znamená držať pred sebou Božie sľuby z Biblie. V období, keď Pavel písal list Efezským, štít ktorý nosil rímsky vojak, ho chránil od hlavy po päty. Nekryl však jeho chrbát. Nebojovať so zlým, znamená obrátiť sa mu chrbtom a zostať nekrytý.

Prilba spasenia nás chráni proti strelám, ktorými diabol chce zasiahnuť naše myslenie. Je ľahké premeniť kresťanstvo na predmet diskusie a na múdre teórie, mať názory o Ježišovi, ale nemať život v Ňom, držať si Ho od tela.

Meč Ducha, dobré poznanie a zachovávanie Božieho slova nás chráni pre diabolskými úkladmi (por. Matúš 4, 4 .7.10).

Podobne modlitba. Nie každý má dar obhajovať vieru v Krista, no každý sa môže modliť. Keď sa úprimne modlíme máme na svojej strane celý nebeský svet. V zápase so zlom, jeho útokmi nie sme sami. Posilňujeme sa v Pánovi a moci Jeho sily. Amen.

S použitím: Bengt Pleijel: Obrovská moc Božej sily (vyd. Tranoscius, Liptovský Mikuláš, 1995):

Martin Šefranko, evanjelický a. v. farár

Viac na preskúmanie