Výklad z biblickej hodiny pre dospelých, Bratislava, Legionárska 6
1. O biblickej knihe abakuk
Kto navštívi obec Donovaly, nájde pod zjazdovkou Nová Hoľa fantazijnú dedinku Habakuky. Je inšpirovanú rozprávkami Pavla Dobšinského, no s biblickým Abakukom nemá nič spoločné.
S menom Abakuk (v niektorých prekladoch Biblie: Habakuk) sme sa stretli na konfirmačnej príprave. Okrem názvu tejto knihy sme sa spravidla nedozvedeli viac ako to, že Abakuk je jedným z 12 spisov malých prorokov – teda rozsahom kratších prorockých kníh SZ.
Pre mnohých je biblická kniha Abakuk úplne neznáma. Aj študovaní teológovia doznávajú, že o Abakukovi veľa nevieme a nevieme presne určiť ani dobu, v ktorej žil. (Vraj 7./6. st. pr. Kr.)
To, čo vieme je, že Abakuk kládol Bohu otázky, podobne ako ich kladú mnohí kresťania dnes. A dostával aj odpovede – síce prekvapivé, pre niekoho možno aj neuspokojivé. Rozhodujúce však je, že sú to spoľahlivé odpovede od jediného živého Boha, ktorého bol Abakuk prorokom („hovorcom“).
Čo sa štruktúry týka, je kniha Abakuk starostlivo premyslená. Začína sa rozhovorom proroka s Bohom. Na dve sťažnosti proroka odpovedajú dva Božie výroky.
Dnes si všimneme prorokovu otázku a prvú Božiu odpoveď.
Jedna z ďalších BH bude venovaná druhej Božej odpovedi, ktorá obsahuje pätoro „Beda“. V závere tejto minisérie si všimneme prorokov žalm v 3. kapitole knihy Abakuk. Práve zo žalmu oslavujúceho konečné Božie víťazstvo sa dá predpokladať, že celé proroctvo bolo určené pre bohoslužby a že Abakuk patril medzi prorokov zoskupených okolo chrámu.
2. Prorokova otázka
Prorok začína rozhovor a Bohom. (So svojimi otázkami nemusíme zostať sami.) Ide o žalospev, modlitbu. Predkladá ju Bohu: „Dokedy budem volať o pomoc, Hospodine, a Ty nepočuješ? Kričať na Teba: Násilie! a nepomáhaš? Prečo mi dovolíš hľadieť na krivdu, a sám sa dívaš na trápenie? Zhuba a násilie predo mnou, vzniká spor a škriepka povstáva. Preto je zákon neúčinný a právo sa nikdy nedostáva navrch, lebo nešľachetník obkľučuje spravodlivého, preto sa právo kriví.“ (Ab 1,2–4)
V Judsku bolo v Abakukom čase veľa nespravodlivosti a bezbožnosti. Zdalo sa, že Boh sa s tým zmieruje. Zbožný Abakuk nedokázal pochopiť, ako môže byť Boh taký nespravodlivý. Otriasla ním stará a pritom stále aktuálna otázka prítomnosti zla vo svete a Božej spravodlivosti. Mnohí ľudia sa aj v súčasnosti pýtajú: Bože, prečo dovolíš, aby bohatí bohatli a chudobní chudobneli? A prečo zaťažuješ najchudobnejších ľudí pohromami, zemetraseniami, povodňami, hladomorom, krutými diktatúrami a občianskymi vojnami? Prečo zákony štátu často nie sú skutočne spravodlivé, ale zvýhodňujú alebo znevýhodňujú nesprávnych ľudí?
3. Božia odpoveď
Božia odpoveď Abakukovi je nielen odpoveďou jemu, ale cez neho aj všetkým, ktorí sa podobne pýtajú. Abakuk má ako prorok úlohu odovzdať Božiu odpoveď judskému ľudu. Boh mu oznamuje, že Jeho zdanlivá nečinnosť sa čoskoro skončí. Hovorí: „Pozrite na národy a hľaďte, užasnite v údive, lebo za vašich dní vykonávam skutok, o ktorom by ste neverili, keby vám o ňom rozprávali. Lebo, hľa, vzbudím Chaldejcov – národ zúrivý a prudký, ktorý prejde šíravy zeme, aby zabral obydlia, ktoré mu nepatria.“ (Ab 1, 5n)
Chaldejci, známejší ako Babylončania (dnes Irak), si v Abakukovom čase vybudovali hrozivú vojenskú silu. Nikdy predtým neexistovala taká dobre vybavená a organizovaná armáda. Babylončania sa vyrojili s nepredstaviteľnou krutosťou a vydali sa na cestu, aby si podrobili celý Blízky východ. U Abakuka o tomto nepriateľovi čítame: „Je strašný a hrozný – jeho právo a povýšenosť pochádza z neho samého. Jeho kone sú rýchlejšie ako leopardy a ľútejšie než vlci za večera. Jeho jazdci sa cvalom priženú, zďaleka prídu jeho jazdci, priletia ako orol, ktorý sa vrhá na pokrm.“ (Ab 1, 7n) Sám Boh hovorí, že toto kruté vojsko je nástrojom v Jeho rukách! „Každý z nich ide za násilím, hrôza z nich kráča pred nimi, zbierajú zajatcov sťa piesok. 10 Vysmieva sa z kráľov a kniežatá sú mu na posmech. Z každej pevnosti sa smeje, urobí násyp a obkľúči ju.“ (Ab 1, 9n) Pán Boh sa prostredníctvom cudzieho národa – Babylončanov pripravuje potrestať všetku nespravodlivosť a bezbožnosť, ktorú Abakuk odsudzuje v Judsku. Potrestať prostredníctvom národa, ktorého bezbožnosť je v skutočnosti ešte väčšia ako Júdejcov! Boh o tomto cudzom národe hovorí: „Potom sa preženie sťa vietor – a ide ďalej, on vlastnú silu urobí si bohom.“ (Ab 1,11)
4. Božie slovo sa splnilo
Babylončania napokon premenili Jeruzalem na trosky, v r. 587 pr. Kr. zničili chrám, ukoristili jeho posvätné zariadenie a odvliekli veľkú časť židovského obyvateľstva na desaťročia nútených prác do babylonského zajatia. Podobné situácie sa v dejinách sveta opakujú až do dnešných dní. Pán Boh udelil mnoho lekcií prostredníctvom mocných národov, ktoré porazili iných, a predsa neboli o nič lepšie ako ich poddaní. Tieto víťazstvá nikdy neboli trvalé. Babylončania porazili Judsko, ale ich neskôr porazili Peržania (Iránci). Peržanov porazil Alexander Veľký (Gréci). Nástupcovia Alexandrovej ríše museli ustúpiť Rimanom. Rímska ríša sa rozpadla na dve časti; centrum moci sa presunulo do strednej Európy.
V 19. st. stredná Európa oplývala mocou a sebavedomím, tiež si „vlastnú silu urobila bohom“ a rozdelila si medzi sebou koloniálne územia. V 20. storočí Pán Boh túto aroganciu dôkladne rozbil dvoma svetovými vojnami a z nemeckej národnej pýchy zostala len hromada nešťastia. Dlhý čas potom sa moc sústredila na dvoch politických póloch, jednom západnom a jednom východnom, vo Washingtone a v Moskve. Ani to nevydržalo.
5. Vďaka Bohu sa žiadna ľudská moc nemôže šíriť navždy
Pán Boh zabezpečuje, aby sa žiadna ľudská moc nemohla šíriť navždy. Je pravda, že Boh používa ľudskú moc, aby opakovane rozdával napomenutia a ukázal, že sa nezmieri s nespravodlivosťou a bezbožnosťou. To však neznamená, že Jeho príslušný nástroj je lepší a že teraz prinesie trvalú spravodlivosť. Práve naopak: svetové dejiny ukazujú, že jedna nespravodlivosť je vždy nahradená len inou nespravodlivosťou a že človek je a zostáva hriešnikom. Áno, to je to neuveriteľné, čo Boh robí a čo povedal už prorokovi Abakukovi: „Za vašich dní vykonávam skutok, o ktorom by ste neverili, keby vám o ňom rozprávali.“
6. Prekvapujúca božia odpoveď
Božia odpoveď môže byť pre mnohých prekvapujúca a neuspokojivá. Zhrňme odpoveď, ktorú dal Abakukovi a ktorú prostredníctvom neho dáva všetkým, ktorí sa pýtajú na Božiu spravodlivosť: Boh nemlčí o žiadnej nespravodlivosti, ale trestá ju – vo svojom vlastnom čase a svojím vlastným spôsobom. Hriech z tohto sveta úplne neodprace. Dovolí, aby sa objavila nová nespravodlivosť. Robí to preto, aby sme si znova a znova uvedomovali, ako zle sa nám a celému svetu darí v dôsledku hriechu. Preto sa s obavami pýtame: Bude to pokračovať až do konca, takže všetci ľudia nakoniec zahynú pre svoj hriech? Tak sa pýtal aj Abakuk. A po Božom ohlásení trestu zo strany Babylončanov prosí: „Či Ty, Hospodine, nie si od večnosti, Bože môj, Svätý môj? My nezomrieme! Hospodine, Ty si ho ustanovil vykonať súd, a Ty, ó skala, si ho určil vykonať trest.“ (Ab 1, 12)
7. Kto verí Pánovi, nebude sklamaný
Prorok túžobne hľadá na obzore záblesk nádeje. Cíti sa ako strážca na veži ohrozeného mesta, ktorý by rád ohlásil, že pomoc je na obzore. Abakuk hovorí: „Na svoju stráž si zastanem a postavím sa na baštu, ja striehnuť budem, aby som zbadal, čo mi bude hovoriť a čo odpovie na moju námietku.“ (Ab 2, 1)
Abakuk nebude sklamaný. „Lebo videnie sa splní svojím časom, speje ku koncu a – nesklame; keby sa zdržalo, čakaj naň, lebo určite sa splní – nebude meškať. (Ab 2, 3) Ak veríme, ani my nebudeme sklamaní.
Okrem prekvapujúcej a neuspokojivej odpovede nám Boh chce povedať ešte niečo iné, veľmi dôležité. Je to také dôležité, že by to Abakuk mal napísať na veľkú tabuľu, na plagát, ktorý si môžu prečítať všetci okoloidúci. Na tejto nástenke je napísaná veta: „Spravodlivý zo svojej viery bude žiť.“ (Ab 2, 4b) Pán Boh tým hovorí: Aj keď teraz nerozumieš môjmu konaniu, aj keď si myslíš, že som nespravodlivý, aj keď ťa moja predchádzajúca odpoveď neuspokojuje – len mi dôveruj, len ver. Ak máš takúto dôveru, potom ťa nestrhne vír skazy, ale budeš vytiahnutý, zachránený. Ak máte takúto vieru, potom budete žiť – žiť večne! A to je evanjelium v SZ! „Spravodlivý zo svojej viery bude žiť.“
8. Kráľovstvo, ktoré nie je z tohto sveta
Abakuk a ďalší proroci predpovedali príchod a odchod svetových mocností: jedna vláda teroru strieda druhú a mier sa nevracia. Pán Boh však dal prorokom vedieť, že uprostred týchto svetových mocností vznikne iné kráľovstvo, ktoré nie je z tohto sveta. Je to kráľovstvo Dávidovho syna, Mesiáša. Bude trvať naveky, prinesie pokoj, preruší nešťastný kolobeh hriechu a utrpenia. Najdôležitejšie posolstvo, ktoré Boh poslal prostredníctvom proroka Abakuka, sa týka tohto kráľovstva: „Spravodlivý zo svojej viery bude žiť.“ To sa vzťahuje na vieru v Božieho Syna, Ježiša Krista. Kto verí v Neho, nezahynie (v hriechu), ale bude mať večný život (por. J 3, 16) – ako to sľúbil sám Pán Ježiš.
„Spravodlivý zo svojej viery bude žiť.“ Táto dôležitá a najznámejšia veta z proroka Abakuka (Ab 2, 4b) sa tri razy sa ozve na stránkach NZ (R 1, 17; G 3, 11; Žid 10, 38). Na všetkých troch miestach sa vzťahuje na Ježiša Krista a na spravodlivosť, ktorá pochádza z viery v Neho. Apoštol Pavel citoval túto vetu v R 1, 17. Tento biblický úryvok otvoril oči aj Martinovi Lutherovi, aby spoznal slávne evanjelium o slobode Božích detí, ktoré skrze Ježiša unikli kliatbe hriechu a smrti. Pavel píše: „Veď ja sa nehanbím za evanjelium (Kristovo): lebo mocou Božou je ono na spasenie každému veriacemu, najprv Židovi, a aj Grékovi. Zjavuje sa v ňom zaiste spravodlivosť Božia z viery pre vieru, ako je napísané: Spravodlivý z viery bude žiť.“ (R 1, 16n) Amen.
S použitím myšlienok teológov: Matthias Krieser, Ladislav Horák v: Hovory s Biblí (zost. Miloš Šourek, vyd. Syn. rada ČCE v ENA, Praha 1991):
Martin Šefranko, evanjelický a. v. farár